5lkramer.reismee.nl

Kramerhai en Okerstausee dam

Vandaag de laatste dag op de camping in Braunlage in Harz. Het was een beetje te warm dat we wakker werken, er zou vandaag ook onweer komen. Vandaag nog even wat lopen in de natuur en verder niet veel als het eventueel toch gaat regenen en onweren. We maakten een mooie rit naar de plaats Sankt Andreasberg op een bergtop een dorp is heel apart en vooral boven de 800 meter komt bij ons in Noorwegen niet voor. vooral niet zo mooi en groen en levendig als hier in Duitse Harz.

De rit ging verder weer berg afwaarts met vele 10% afdalingen. Omdat we ook gezien hadden op de kaart een bergheuvel met de naam Kramershai waren we nieuwsgierig geworden over deze plek, waren de afgelopen dagen er als een voorbij gereden, dus nu maar eens kijken en stoppen. Het was warm en benauwd dus heerlijk even in de bossen, waar veel paddestoelen groeiden.
De plek van Kramershai is toevallig ook de grens tussen van het oude Oost Duitsland waar t/m precies 12 November 1989 tot 14.30 uur bewaking was en Duitsland gedeeld was in 2. Vanaf deze datum was er vrijheid en verdween ook deze grens hier naast Kramershai. Een steen gedenkt aan deze tijd en beton platen waar de hekwerk aan vast stonden op de grens liggen er nog als weg door het bos.

Na een wandeling door het bos, zouden we even een mooiere picknick plek vinden dan hier op deze plek. We gingen dus even een rondje rijden via verschillende dorpjes en grotere plaatsen. We kwamen hier door al snel in de plaats Bad Harzberg en wouden via Goslar weer terug naar Braunlage. Liep even anders dan gepland maar een leuke route door het Harz gebied..

En dus door heel toeval reden we ook langs de dam in de Okerstausee waar de rivier de Oker uit vandaan komt.

Deze dam is al in de 16 eeuw de grootste Duitse dam die later in 1952 opnieuw is gemaakt en opgeknapt en in de winter alleen wordt gebruik om energie op te wekken. Een bezienswaardigheid die je niet kan missen, tenminste aan de vele Nederlanders te zien. Het werd ook steeds warmer en tot zelfs bijna de 30 graden. Gelukkig arco in de auto aan en weer terug naar Braunlage waar we nog even boodschappen deden voor het middag eten en voor onderweg morgen. Groet Louis..