5lkramer.reismee.nl

Brocken

Vandaag maandag was plan om naar de top van de hoogste noordelijkste bergtop in Noord Duitsland te gaan met de trein. Top van 1141 meter hoog. Eerst zoeken in de plaats Schierke naar het treinstation om op te stappen. We hadden verwacht dat het heen te doen was met de trein en terug lopende. Na achteraf bleek was het ongeveer 8 km lopen. Dus dat was een hele trip. Het station lag ook hoger gelegen dus ook al 2 km lopen van de parkeerplaats.

Een andere mooie optie was een paard en wagen te nemen heen en terug. Het kost wel wat maar dan hoefden we niet te lopen en gingen heen en weer naar deze top. Niet verwachtende dat deze trip alleen heen al 2,5 uur zal duren hahaha. Wel een hele mooie tocht in deze paardenwagen met een oude koetsier die van alles vertelde en erg vriendenlijk was.
Boven op de Brocken was het drukte met dagjes mensen. We deden een rondje over de top waar een hele grote mast staat voor telefonie en tv en nog veel meer.
Hier naar boven mag je niet komen met de auto alleen bestemmend verkeer. We hadden hier een prachtig en helder overzicht over het hele Harz gebied en na 1,5 uur lopen hadden we een mooie wandeling rond gemaakt, met een picknick op een mooi wind vrij plekje en met een heerlijk zonnetje.
En toen nog 1,5 uur naar beneden met de paardenwagen, een lange zit en allemaal moe en bijna in slaap geschommeld maar door de piepende remmen van de wagen uit de slaap gehouden. We hadden wel honger gekregen dus reden iets door naar het plaatsje Wernigerode
een mooie plaats met veel oude huizen en straatjes en namen wat te eten in een Grill House allemaal een Duitse Snitsel met patat en saus heerlijk met volle maag richting de tent na een prachtige dag.